De foto's van 2005
Of bekijk de foto's van * 2002 * 2003 * 2004 * 2006 * 2007/08
    Januari 2005  

Het plannetje was er al vanaf het moment dat we aan Orkhavn begonnen; de bootjes zouden moeten bewegen. Met behulp van een hergebruikt casettedeck zal dat nu toch echt gaan lukken! Hier een foto van de aandrijving en een stukje van de techniek die de bootjes moeten laten deinen.
 

 

 
    Februari 2005  

Uiteraard moet er dan ook wat aan de bootjes gedaan worden. Hier zijn alvast drie exemplaren in de ruwbouw te zien.
 


 

 

 

 
  Maart 2005  

Dit rare spoortje steekt aan de achterkant van de modelbaan uit. Zo kunnen er op het aansluitspoor van de visfabriek (zie ook hieronder in april) wagonnetjes gewisseld worden. Het fabriekscomplex wordt er overheen gebouwd en zorgt er voor dat het gat in de achtergrond, waar dit spoortje doorheen steekt, niet meer te zien zal zijn.


De bouwwerken van de vismeelfabriek beginnen eindelijk hun voltooing te naderen.

 
  April 2005  

Hèhè, het complex van de vismeelfabriek staat op z'n plek en is defintief vastgelijmd. De hoge silo's achteraan verbergen het gat in de achtergrond voor het hierboven beschreven opstelspoortje.


Eindelijk ook eens dit wagentje afgemaakt (want al twee jaar in een la aanwezig), gespoten en verweerd (met de kwast). Het betreft hier een kunststof bouwsetje van Parkside Dundas, verkrijgbaar bij GM&S.

 
    Mei 2005  

Begin mei werd deze visser gesignaleerd die de weken daarop steeds beweeglijker is geworden....
 


Nieuwe aanwinst in het materieelpark van Orkhavnbanen, deze sympathieke Heeresfeld HC 130C. Uiteraard zal dit Bemo modelletje aangepast worden om aan de eisen te voldoen van de directie van Orkhavnbanen.

 
 
    Juni 2005  

Vakantietijd dus vandaar hier wat plaatjes van onze belangrijkste bron van inspiratie tijdens de bouw van Orkhavnbanen: de Thamshavnspoorlijn in midden Noorwegen.
Hier Loc 5 (Skabo 1950) op station Løkken.

 


De museumtrein duikt hier de enige tunnel die de lijn rijk is in.

 
 
  Juli 2005  
 
Het Bemo-locje is nu echt gespoten en voorzien, na wat verbouwingen aan het onderstel, van Kadee-koppelingen. Om hem een wat exotischer uitstraling te geven is 'ie voorzien van grote lampen en een raar uitlaatje.
 
Een ander fijn klusje was het vervaardigen en plaatsen van deze wisselstellers.

 
Gemaakt van messing en uiteraard meebewegend met het wissel.
Minder spannende zaken zoals belichting van de baan en een frieslijst-constructie werden ook aangepakt.

   
 
    Augustus 2005  

In augustus begint het zweet ons uit te breken. Rail 2005 in Leiden is al eind september en er moet nog ontzettend veel gedaan worden om er een toonbaar geheel van te maken.
Oh ja, er moet ook wat kunnen rijden. Deze motorwagens (2 stuks in aanbouw) lagen nu al 3 jaar in ruwbouw in een la. Zonder motor...

 


Bij H&H in Gouda werden 2 van deze N-spoor dieselloks meegenomen en thuis direkt gesloopt voor een passende aandrijving.

 


Op de kade verscheen een fijn gesoldeerd kraantje voor het takelen van diverse zaken, hier hangt er nog een enorme tonijn met geelzucht aan. Komt goed...

 

 

 
    September 2005  

Stress-modelbouwen is niet goed en ook niet leuk en zorgt doorgaans voor een groot aantal miskleunen vanwege de haastige spoed. Resultaat is wel dat eind september met een tevreden gevoel een redelijk compleet modelbaantje in de VW-bus kan worden geladen voor transport naar Leiden. Tijd voor een handig stapelsysteem was er niet meer zoals je ziet.
 


Na twee uur opbouwen en nog een uur fijnafstelling stond het er zo bij in de Groenoordhallen.

 


Sfeerplaatje van Stasjon Bøvo.

 


Sfeerplaatje 2

 


Frodo ging op de beursdagen vrolijk verder in het bouwritme en plaatste temidden van het toekijkende publiek met vaste hand deze autobanden aan de steigers. Let ook op het gammele trapje.

 


Deze aanhanger was ook al jaren klaar maar werd in Leiden vastgezet op z'n bestemming.

 


De twee motorwagens 11 en 12.

 

 

 
  Oktober/november 2005  
 
 
Dit lokje zal nog een kker worden afgewerkt om het materieelpark aan te vullen.Voorlopig even in de grondverf..
 
Omdat het landschap toch nog wat kaal is moeten er eigenlijk nog een paar bomen gemaakt worden.

Balsahout wordt, in de boormachine geklemd, tot boomstam geschuurd.


Om de zoveel milimeter een gaatje in de stam boren en dan, één voor één, takjes asperagus er in lijmen.

Het puntje van een boom wat nader bekeken.

Twee bomen in de ruwbouwfase.
 
  December 2005  
 
En zo ziet de productie er uit na 5 avondjes boompjes plakken....
     
 
De foto's van 2005
Of bekijk de foto's van * 2002 * 2003 * 2004 * 2006 * 2007/08